A smile is the same in every language..

Iedereen glimlacht in dezelfde taal.

Nederlands verslag over je eigen taalontwikkelingen

Als de opdracht is schrijf een opstel, dan denk ik gelijk terug aan vroeger op de basisschool. Een opstel associeer ik zo erg met de dingen die ik schreef in groep 6. De stukjes voor de schoolkrant, dingen die je voordroeg in de klas of bij Nederlands een verhaaltje. Hierover later meer. We gaan eerst even nog verder terug naar echt de beginsituatie.

Mijn ouders zijn allebei in Nederland geboren, ik heb geen 2e taal gesproken thuis bijvoorbeeld wel gingen wij als kind al een aantal keer naar Amerika omdat we daar familie hebben. Hier spraken we bij hun thuis gewoon Nederlands maar als we iets gingen doen moesten we toch al snel Engels ook gewoon praten en leren. Hierdoor kunnen mijn broertje en ik allebei redelijk goed Engels. Als ik puur naar Nederlandse taal kijk is dat ook allemaal redelijk stabiel gegaan. Mijn vader struikelt soms over zijn woorden en het neigt een beetje naar stotteren. Ik heb niet specifiek dit maar meer dat mijn hoofd te snel gaat voor mijn mond.

Op de basisschool heb ik net als alle andere schattige 4 jarigen ook Nederlands gehad en leren lezen met Tom en kat en muis. We ontwikkelde in latere groepen ook meer spelling, grammatica en schrijven en lezen los. Ik heb best een goed basis denk ik. Ik lees veel en heb ook altijd vrij veel gelezen als kind al en vond dit ook altijd leuk. Dit lag ook aan de boeken natuurlijk.

Op het voortgezet onderwijs was ik iets minder goed in spelling en grammatica maar was ik nog wel heel erg bezig met het lezen en schrijven omdat dit me vrij makkelijk afging maar ook omdat ik het leuk vond. Ik von het leuk om ermee bezig te zijn, om dingen op papier te zetten en om boeken te lezen. Hierdoor heb ik ook best een grote woordenschat en een aardig vlotte pen. Or so I’m told…

Voordat ik mijn huidige stand van zaken vertel en mijn doelen  voor op de Hogeschool Rotterdam een beetje uitleg is er bij mij nog een tussenstapje.

Ik heb een jaar rechten gestudeerd. Bij rechten is, zoals je je misschien kunt voorstellen, Nederlands ook best een dingetje. We hebben veel verslagen en opdrachten gemaakt en veel gelezen. Hierdoor is mijn woordenschat maar ook mijn kennis uitgebreid.

Tot slot de Hogeschool Rotterdam, mijn huidige situatie, niveau en mijn doelen. Ik denk dat ik best wat voorkennis heb en een aardige woordenschat, dus dat is een plusje. Ik weet van mijzelf dat ik moet opletten met te lange zinnen schrijven en dat ik moet werken aan mijn spelling. Ik hoop mij hierop te kunnen focussen zodat ik mijzelf wat sterker kan profileren qua schrijven en taal, ik denk dat dit heel belangrijk is voor de opleiding en zeker ook voor later.

Ik geef mijzelf als cijfer een 7 omdat ik denk dat mijn niveau redelijk, iets boven gemiddeld ligt, maar dat het zeker nog beter kan.

Geef een reactie

