People are just people, they shouldn’t make you nervous

jasper

opdracht: Interview met iemand die je kent binnen het communicatie vakgebied

interview Jasper Oomen

Vandaag interview ik Jasper Oomen. Jasper werkt bij Stichting VIB  (Vlaardingen in beweging) en JOGG (jongeren op gezond gewicht). JOGG is een stichting die zich inzet voor, zoals de naam al zegt, jongeren en kinderen op gezond gewicht. Water is een van hun belangrijkst inzetbare producten. Ik vraag Jasper dingen over zijn werk, wat hij doet en wat het te maken heeft met communicatie en marketing.

Wat doe je?

Ik ben de Regisseur van Jongeren op gezond gewicht, JOGG. Tenminste dat is mijn titel, maar als ik het zelf zou mogen zeggen dan kies ik voor iets wat het beter omschrijft, project manager of leider.’’

Wat zijn zoal je taken?

“ik regel de interne communicatie. Hier zitten we vooral op de partners, de werkgroep en de stakeholders, en dan vooral op de samenwerking en hoe het onderling verloopt.

Ik regel ook een deel van de externe communicatie daar zitten we vooral op onze doelgroep, kinderen van 0-12 jaar en hun ouders. We proberen met een team hun zo goed mogelijk te bereiken en aan te sporen om gezonder te leven door middel van verschillende marketingacties.’’

Doe je het alleen?

De interne communicatie doe ik alleen, nou ja met overleg soms van mijn leidinggevende. De externe communicatie doen we met een werkgroep met allerlei verschillende mensen die binnen het vakgebied communicatie werkzaam zijn.’’

Die werkgroep he, uit wat voor mensen bestaat die?

“Die werkgroep bestaat uit een aantal communicatie professionals die content en info schrijfven voor bijvoorbeeld scholen, en dan regelen ze dat het wordt vormgegeven door weer iemand anders. Dan de daadwerkelijke vormgever die de ideeën uitwerkt en zorgt dat het er goed uitziet en een diëtist, omdat we toch ook met gezondheid, voeding en drinken te maken hebben. De communicatie professionals houden zich ook bezig met de social media voor JOGG. Als ze met zijn alle zijn komen er ook echt wel leuke dingen uit.’’

Wat doe je bij, of houd voor jou interne communicatie in?

“Interne communicatie is vergaderingen en bijvoorbeeld regelen dat ze samen komen maar ook dat alles onderling goed loopt. Het voorbereiden en bijhouden van verschillende besprekingen en projecten. De nieuwsbrief maken en bewerken en het informeren van de partners. de sponsors/stakeholders/partners van JOGG hebben allemaal eigen werk in het dagelijks leven en JOGG is dan iets wat ze er bij doen.

De social media, wat is jullie strategie, hoe pakken jullie dat aan?

“De social media, is vooral gericht op de ouders, dat is bijvoorbeeld de doelgroep van onze Facebook pagina. De Facebook pagina is ook voor de partners zodat zij kunnen zien waar we mee bezig zijn tussen door. Het reclame maken en de marketing strategieën die bedenkt Jasper, soms zelf als input en soms samen met het team van communicatie professionals, dit wordt dan uitgewerkt en gemaakt door een vormgever.”

kun je iets uitleggen over specifiek de interne communicatie?

“Bij interne communicatie merk je gelijk als JIJ minder enthousiast bent. Het is ook gewoon agendawerk en bijhouden hoe en wat. Je bent wel iets vrijer omdat het intern blijft en niet naar de buitenwereld gaat en dan bijvoorbeeld een foutje of iets er in zit. Het is iets meer je eigen ding en soms iets minder formeel.”

Ben jij verantwoordelijk in je eentje voor alles?

“nee, ik moet soms verantwoording afleggen bij de leidinggevende en/of de gemeente, ik ben wel voor producten verantwoordelijk en ook soms voor het budget, meer als het over echt grote beslissingen of bedragen gaat. er zijn binnen JOGG geen aandelen maar er is een soort stuurgroep met belangrijkste stakeholders, deze zijn er vooral uit sociaal belang en niet heel erg uit financieel belang. Op gezondheid vlak voornamelijk.

bijvoorbeeld:

Gemeente — financieel

Evides — producten

Unilever — vooral mensen qua onderzoek , en evaluatie (alles verantwoorden en zij kijken naar bijvoorbeeld effectmeting, doelgroep onderzoek etc.)

Scholen en kinderopvangstichtingen

Vietland ziekenhuis

Centrum voor jeugd en gezin”

Jij zat ook op de Hogeschool Rotterdam toch?

“Ja, ik zat bij sport marketing en management en mijn minor was sociale marketing.”

kun je als laatste nog iets vertellen over externe marketing acties van jullie?

“extern communicatie is inderdaad vooral het bedenken van kleine acties, bijvoorbeeld Schoolwater — minder pakjes, meer bidons. Dan is de vraag natuurlijk hoe maak je dat leuk, hoe verkoop je zoiets aan de kinderen en jongeren maar vooral ook aan de ouders en scholen. De campagne voor de avondvierdaagsen met de bidons in plaats van de limonade op bepaalde punten. Waterbar (bakfiets, cocktail shakers idee, fruit en ijsblokjes), dit is voor ons wel een manier om water leuk te maken. Fruit erin en ijsblokjes, blaadjes munt en rietjes, dat het er leuk uitziet. Rondom al dit soort acties hoort communicatie en marketing en ook verschillende mensen. zoiets kun je bijna niet alleen doen van idee tot uitvoering.

Jasper zegt wat er moet gebeuren of komt met een probleem of doel en dan gaan ze bedenken wat ze er mee kunnen doen en wat leuk is.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s